560 pomysłów i 40 półfinalistów

Na prośbę marki Samsung przesyłam Wam informacje na temat półfinałów programu edukacyjnego.

560 pomysłów i 40 półfinalistów w V edycji Solve for Tomorrow

V edycja Solve for Tomorrow rozpoczęła się z wielkim sukcesem – liczba zgłoszeń przebiła barierę pieciuset. Spośród wszystkich projektów jury wybrało 40 najlepszych, które awansowały do kolejnego etapu. Półfinaliści rozpoczną teraz pracę projektową opartą na metodzie Design Thinking.

 

Solve for Tomorrow to globalny program edukacyjny firmy Samsung. Już od 2021 roku w Polsce inspiruje młodzież do kreatywnego myślenia i działania na rzecz otoczenia, zachęcając do tworzenia innowacyjnych projektów z wykorzystaniem nowych technologii. Program rozwija kompetencje 4K: kreatywność, komunikację, współpracę i krytyczne myślenie. To także okazja dla nauczycieli i nauczycielek, by wspierać uczniów w realizacji projektów o realnym znaczeniu społecznym.

Obecnie trwa już V edycja programu, do której wpłynęło aż 560 zgłoszeń. Tak duże zainteresowanie jest efektem szerokich działań rekrutacyjnych, które obejmowały spotkania z młodzieżą w wielu miastach Polski. Rekrutację wspierała również grupa Ambasadorów i Ambasadorek Solve for Tomorrow – wśród nich byli zarówno alumni programu z ostatnich dwóch edycji, jak i trenerzy design thinking – na co dzień nauczyciele i edukatorzy.

Najwięcej zgłoszeń napłynęło z województwa mazowieckiego, które przesłało 105 projektów. Na kolejnych miejscach znalazły się: województwo śląskie ze 91 zgłoszeniami, pomorskie z 74, podkarpackie z 73 oraz wielkopolskie z 70 projektami.

W tym roku uczestnicy mogli zgłaszać swoje pomysły w czterech nowych i bardziej wymagających kategoriach, które zostały zdefiniowane pod kątem współczesnych wyzwań. Największą popularnością cieszyła się kategoria społeczeństwo, w której zgłoszono aż 172 projekty. Kolejne miejsca zajęły: cyfrowa higiena i cyberbezpieczeństwo z 141 zgłoszeniami, sport i technologia z 131 projektami, a także obszar zrównoważonego środowiska i technologii, do którego trafiło 116 zgłoszeń. Różnorodność pomysłów pokazuje, jak szeroko młodzi ludzie postrzegają możliwości wykorzystania technologii w rozwiązywaniu realnych problemów.

– Szczególnie cieszy nas, że tak wielu młodych ludzi z mniejszych miejscowości zdecydowało się podjąć wyzwanie i zgłosić swoje projekty. Nowe kategorie tematów spotkały się z pozytywnym odbiorem, co potwierdza, że Solve for Tomorrow trafa w realne potrzeby edukacyjne i buduje silną markę wśród cenionych programów edukacyjnych – mówi Magdalena Olborska, ESG Manager w Samsung Electronics Polska.

Pomysły oceniało jury w składzie: Anna Dziama (Pełnomocniczka Dyrektora Naczelnego ds. jakości i rozwoju działań edukacyjnych Centrum Nauki Kopernik), Kamil Grondys (Ekspert ds. cyberbezpieczeństwa urządzeń mobilnych w Centrum Badawczo-Rozwojowym Samsung)  Barbara Halska (Nauczycielka Roku ‎‎2014),  Marcin Henke (Wiceprezes w Centrum Badawczo-Rozwojowym Samsung), Justyna Orłowska (Starsza projektantka kreatywna w Centrum Badawczo-Rozwojowym Samsung) Michał Purol (Chief Sustainability Officer ‎w UNEP/GRID-Warszawa), prof. dr hab. Bolesław Rok (Akademia Leona Koźmińskiego), ‎ ‎Kira Sukhoboichenko (Założycielka Międzynarodowego Ruchu Latających Plecaczków), ‎Kamil Tomkowicz (Prezes Fundacji Our Future Foundation) i dr hab. prof. SGH ‎Joanna Żukowska (Kierownik Studiów Podyplomowych Akademia Profesjonalnego Coacha). ‎

Do półfinału zakwalifikowało się 40 zespołów:

  • 8 projektów w kategorii: „Cyfrowa higiena i bezpieczeństwo”
Placówka Projekt
Technikum Kinematograficzno-Komputerowe im. Krzysztofa Kieślowskiego w Warszawie MirrorMind
Zespół Szkół Politechnicznych w Głogowie Aplikacja edukacyjna pokazująca jak działająalgorytmy internetu oraz percepcja rzeczywistości online
IX Liceum Ogólnokształcące z Oddz. Dwujęzycznymi w Rzeszowie Dopamine Reset
Zespół Szkół im. ks. Stanisława Staszica w Tarnobrzegu CyberAngel
I Liceum Ogólnokształcące im. Jana Zamoyskiego w Zamościu Cyberlab
VI Liceum Ogólnokształcące im. Króla Zygmunta Augusta w Białymstoku Bank czasu
Publiczne Technikum imienia Tadeusza Starucha w Opolu News or Noise
Zespół Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Radomiu Gra komputerowa o cyberbezpieczeństwie

 

  • 17 projektów w kategorii: „Społeczeństwo”
Placówka Projekt
I liceum ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Łodzi Nakładka na krzesło wyposażona w inteligentną matę z czujnikami nacisku i ich natężenia
Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Stefana Banacha w Jarosławiu MOST – Mobilny Otwarty System Trakcyjny
I Liceum Ogólnokształcące im. Henryka Sienkiewicza w Płońsku Helphimer
I Społeczne Liceum Ogólnokształcące im. Unii Europejskiej w Zamościu Żywa historia – młodzi i starsi opowiadają swoją miejscowość
Dwujęzyczne Liceum Ogólnokształcące EKOLA we Wrocławiu Sieć punktów „Woda za darmo”
II Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Zamościu Młodzi decydują – szkoła w obywatelskim trybie
TECHNIKUM w Zespole Szkół w Połańcu Inteligentny system sygnalizacji świetlnej dla pojazdów uprzywilejowanych
I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Legnicy Oprogramowania do Smart TV przeciwko wykluczeniu technologicznemu osób starszych
Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. św. Jana Pawła II w Zespole Szkół Katolickich w Gdyni Aplikacja i strona internetowa, gdzie kilu użytkowników czyta wygenerowany systemowo fragment książki
Liceum Ogólnokształcące nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Środzie Śląskiej Eunoia
Liceum Ogólnokształcące im. Janka z Czarnkowa w Czarnkowie AlergoNutri
Zespół Szkół nr 7 w Tychach Aplikacja Aplikacja łącząca schroniska, wolontariuszy i miłośników zwierząt
Kłodzka Szkoła Przedsiębiorczości Kampania społeczna przeciw paleniu papierosów
Technikum nr 4 w Zespole Szkół Elektrycznych we Włocławku Aplikacja, która zwiększa bezpieczeństwo młodych użytkowników hulajnóg
Zespół Szkół Ponadpodstawowych Nr 2 w Piotrkowie Trybunalskim Platforma TechHub
Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Raciborzu System edukacyjny oparty na 7 stylach myślenia
Liceum Ogólnokształcące w Glinie Życiowi

 

  • 6 projektów w kategorii: „Sport i technologia”
Placówka Projekt
Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. św. Jana Pawła II w Zespole Szkół Katolickich w Gdyni RytmoBut
Technikum TEB Edukacja w Tychach Platforma internetowa – pomost między osobami z niepełnosprawnościami, a trenerami personalnymi   i fizjoterapeutami specjalizującymi się w treningu adaptacyjnym.
Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Żywcu Kask połączony z urządzeniem montowanym na hulajnodze (aplikacja)
Zespół Szkół Technicznych im. Waldemara Gostomczyka w Ostrowie Wielkopolskim Strzelnica cyfrowa
Zespół Szkół nr 2 w Rudzie Śląskiej Aplikacja mobilna dla dziewczyn pomagająca znaleźć osoby do wspólnych ćwiczeń w bezpiecznym, przyjaznym środowisku.
IX Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Jagiellończyka w Toruniu Szkolny program motywacyjny do aktywności fizycznej

 

  • 9 projektów w kategorii: „Zrównoważone środowisko i technologia”
Placówka Projekt
Zespół Szkół Technicznych nr.1 im. Waldemara Gostomczyka w Ostrowie Wielkopolskim Insulin – Fridge
VI Liceum Ogólnokształcące w Gdyni Stworzenie naturalnej alternatywy dla nawozów syntetycznych
Technikum Automatyki i Robotyki im. Henryka Grohmana w Łodzi Inteligentna doniczka
I Liceum Ogólnokształcące im. Oskara Kolberga w Kościanie Fair(y) Fashion
Zespół Szkół nr 18 we Wrocławiu System paneli akustycznych
Publiczne Liceum Ogólnokształcące Politechniki Łódzkiej im. prof. Jana Krysińskiego w Łodzi Wind Wall Turbine
Zespół Szkół nr 1 w Hrubieszowie Eko-warsztat 4.0 – zielone rzemiosło i mądre technologie
XVI Liceum Ogólnokształcące w Szczecinie Ekologiczny warsztat rowerowy
Zespół Szkół im. ŻAK w Makowie Mazowieckim Gra online dot. elektrośmieci

Jakie wyzwania stoją przed półfinalistami?

W najbliższych tygodniach półfinaliści rozpoczną pracę nad projektami, wykorzystując metodologię Design Thinking. Dla wielu uczestników będzie to pierwsze zetknięcie z tym sposobem działania, który pozwala spojrzeć na wyzwanie z różnych perspektyw i lepiej zrozumieć jego kontekst. Istotą tej metody jest koncentracja na użytkowniku — na jego potrzebach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Cały proces obejmuje pięć etapów: budowanie empatii, precyzyjne definiowanie problemu, generowanie pomysłów, tworzenie prototypów oraz ich testowanie.

Zaliczeniem tego etapu jest przygotowanie filmu prezentującego dotychczasowe rezultaty i rozwój ich projektu. Finaliści zostaną wyłonieni w lutym 2026 roku.

Program Solve for Tomorrow objęty został patronatem Ministra Edukacji Narodowej, Ministerstwa Cyfryzacji, Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Polskiego Komitetu Olimpijskiego, Centrum Nauki Kopernik i UNEP/GRID-Warszawa. Partnerami programu są: Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog i Fundacja Our Future Foundation.

Co o tym sądzicie?