Tajniki zawodu copywritera – jak zostać autorem tekstów?

Brak rutyny, możliwość pracy zdalnej, mobilność, ciągła potrzeba kreatywności. Podpowiadamy, jak zacząć pracę w zawodzie, gdzie szukać ofert i jakie warunki powinien spełniać początkujący copywriter.

Co powinien potrafić kandydat na copywritera?

Lekkie pióro nie wystarczy. Budowa tekstów zamieszczanych w Internecie rządzi się swoimi prawami – każdy artykuł musi mieć odpowiedniej długości tytuł, lead oraz nagłówki i akapity, a także rozważnie dobrane i zastosowane słowa i frazy kluczowe. Sama zawartość najczęściej odzwierciedla schemat odwróconej piramidy: zakończenie – wstęp – rozwinięcie, gdyż internauci nie chcą poświęcać zbyt wiele czasu na znalezienie odpowiedzi na swoje pytanie.

Najprostszą i najkrótszą formą tekstu internetowego są precle, które służą wyłącznie do pozycjonowania strony internetowej, czyli osiągnięcia jak najlepszych wyników w wyszukiwarce i mediach społecznościowych. Wymagana jest zatem wiedza z zakresu marketingu internetowego i optymalizacji treści.

Celem dłuższych artykułów, zwłaszcza eksperckich, jest odnalezienie i przekazanie czytelnikom konkretnych informacji na dany temat, często nowy dla autora. Dlatego też copywriter musi posiadać umiejętność sprawnego wyszukiwania treści i przedstawienia ich we własnym artykule w atrakcyjnej formie. Wymaga to dużej samodzielności, a także znajomości systemów zarządzania treścią. Czasem może okazać się, że dla odbiorców sama umiejętność pisania jest mniej ważna niż autentyczność i opinia praktyka danego tematu.

Copywriter – początki w zawodzie

Największy, nawracający problem copywriterów to brak inspiracji. Wena to nic innego jak wizja tworzonej treści. Kluczem jest opracowanie indywidualnych sposobów na radzenie sobie w takiej sytuacji. Niektórym pomaga oderwanie myśli od procesu tworzenia w ogóle – wyjście na spacer, spotkanie ze znajomymi. Często przydatna będzie zmiana otoczenia, na przykład praca w jednym z dostępnych w większych miastach biur coworkingowych.

Już na początku warto zaopatrzyć się w narzędzia pracy przydatne copywriterom. Bezpieczeństwo pracy przy wykorzystaniu publicznych sieci WiFi zapewni usługa VPN, która zmienia adres IP urządzenia. Dodatkowo odblokowuje dostęp do zagranicznych stron internetowych, które zostały zablokowane na przykład z powodu cenzury krajowej, co w zawodzie copywritera może okazać się szczególnie przydatne.

W pracy nad tekstami SEO niezbędne będą specjalne programy, służące do analizy statystyk, słów kluczowych i aktualnego zapotrzebowania na konkretne tematy wśród internautów. Google Keyword Planner pozwala sprawdzić liczbę wyszukiwań danych słów kluczowych w miesiącu, Google Trends wyświetla wykres zagadnień cieszących się największą popularnością w danym okresie, a Rapidus sprawdza poziom oryginalności tekstu.

Copywriter – zarobki i pierwsze zlecenia

Po przygotowaniu miejsca i narzędzi pracy pozostaje kłopot związany z niewielką ilością zleceń na początku. Większość copywriterów pracuje w charakterze freelancerów, choć zdarzają się przypadki zatrudnienia autorów tekstów na przykład przez agencje marketingowe, public relations lub inne firmy potrzebujące poprawić swoje statystyki SEO.

W zawodzie jak w niewielu innych liczy się doświadczenie i umiejętności, a nie rodzaj ukończonych studiów. Poza orientacją w technikach marketingowych, przydatna będzie znajomość języków obcych oraz pewna wiedza z zakresu socjologii i mediów społecznościowych. Najłatwiej rozpocząć pracę jako copywriter rejestrując się na jednym ze specjalnie stworzonych w tym celu platform – na przykład Textbroker, Oferia, Useme lub GoodContent.

Ile zarabia copywriter? Wysokość wynagrodzenia zależy oczywiście od ilości i wielkości zleceń. Copywriterzy rozliczani są godzinowo, ale również za liczbę stron, słów lub znaków z lub bez spacji. Zgodnie z rankingiem przeprowadzonym przez portal Pracuj.pl, zarobki copywriterów w Polsce wynoszą średnio 5300 zł brutto, co stanowi kwotę o 600 zł wyższą niż przeciętne wynagrodzenie w kraju. Zaledwie połowa osób biorących udział w ankiecie posiada umowę o pracę.